Marcus 3, 22-30: Jezus verdedigt zich
De tekst
’Bijbel in gewone taal’
(Deze Bijbeltekst komt uit de Bijbel in Gewone Taal, © Nederlands Bijbelgenootschap 2014, p. 1583-1584)
Intussen waren er wetsleraren gekomen uit Jeruzalem. Ze zeiden: ‘Die Jezus heeft Satan in zich. Jezus kan kwade geesten wegjagen omdat Satan hem helpt. Want Satan is de leider van de kwade geesten.’
Maar Jezus riep die wetsleraren bij zich. Hij zei: ‘Satan kan toch niet zichzelf wegjagen?’ Hij legde het uit met een paar voorbeelden. Hij zei: ‘Als een land oorlog voert tegen zichzelf, dan blijft er van dat land niets over. En als er binnen een familie ruzie is, dan valt die familie uit elkaar. Met Satan is het net zo. Als Satan tegen zichzelf vecht, dan blijft hij niet bestaan, dan blijft er niets van hem over.’
Jezus gaf nog een voorbeeld. Hij zei: ‘Het huis van een sterke man kun je niet zomaar leegroven. Je moet eerst die man vastbinden. Pas dan kun je zijn huis leeghalen.’
Toen zei Jezus: ‘Luister goed naar mijn woorden: Alles wat de mensen verkeerd doen, wil God vergeven. Zelfs als mensen God beledigen, zal hij hen vergeven. Maar als iemand de heilige Geest beledigt, krijgt hij geen vergeving. Zo iemand blijft altijd schuldig. Die fout is niet goed te maken.’ Jezus zei dat, omdat de wetsleraren hadden gezegd: ‘Jezus heeft een kwade geest in zich.’
Dichter bij de tijd
(Bewerking: C. Leterme)
De Schriftgeleerden die uit Jeruzalem kwamen,
zeiden dat de duivel in Jezus woonde
en dat Hij duivels kon uitdrijven door de koning van de duivels.
Jezus riep hen bij zich en zei in gelijkenissen:
‘Hoe kan de ene satan de andere uitdrijven?
Wanneer een rijk innerlijk verdeeld is,
kan dat rijk niet stand houden.
Wanneer een huis innerlijk verdeeld is,
kan dat huis niet stand houden.
En wanneer de duivel opstaat tegen zichzelf en verdeeld is,
kan hij niet stand houden, maar is zijn einde gekomen.
Bovendien, niemand kan binnendringen
in het huis van een sterke om zijn huisraad te roven,
als hij niet eerst die sterke heeft gebonden.
Dan pas kan hij zijn huis leeghalen.
Echt waar, Ik zeg jullie:
alle zonden zullen aan de mensen vergeven worden,
ook alle godslasteringen die ze uitspraken,
maar als iemand lastert tegen de Heilige Geest,
krijgt hij in eeuwigheid geen vergiffenis.
Hij heeft een eeuwig blijvende zonde.’
Dit zei Hij omdat ze gezegd hadden:
‘er woont een onreine geest in Hem.’
Stilstaan bij...
Beëlzebul / koning van de duivels
In het Nieuwe Testament is Beëlzebub (// Baäl-Zebub) een andere naam voor de duivel. Die naam betekent 'heer van de vliegen' en was een Bijbelse spotnaam voor Beëlzebul (// Baäl-Zebul) dat 'heer van het huis' betekent.
Zonde
Wie opzettelijk iets fout doet, en daar iemand mee kwetst, kwetst niet alleen die persoon, maar ook God, omdat God wil dat mensen voor de anderen respect opbrengen. Zo'n fout wordt zonde genoemd.
Overweging
R. Ceusters
Zonde tegen de heilige Geest
(Robert Ceusters s.j., in Ignis webmagazine, 20 mei 2013)
“Ik verzeker u: alle wandaden en godslasteringen, hoe erg ook, kunnen de mensen worden vergeven, maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een onuitwisbaar vergrijp.” Dit omdat ze gezegd hadden: “Hij is bezeten door een onreine geest.”
(Marcus 3, 28-30)
Wat goed is kwaad noemen, wat kwaad is goed noemen, is voor Jezus zonde tegen de Heilige Geest. In de diepte van ons geweten trachten blijkbaar twee stemmen te spreken, een heilige en een onreine. Als individu bepalen we niet zelf wat goed en kwaad is.
Oren sluiten
Vele geesten beïnvloeden ons: onze cultuur, ons politiek en economisch systeem, onze wetenschap, onze godsdienstovertuigingen. Op het woord van Jezus is de Heilige Geest een geest van waarheid, gerechtigheid en liefde. Die geest heb ik zelf niet in bezit. Daar kan ik alleen maar goed naar luisteren om in al wat ik zeg en doe de goede van de kwade geesten te onderscheiden.
Mensen, ikzelf, we zullen altijd kwaad blijven doen, we zullen God lasteren, maar het zal ons vergeven worden zolang we ons bewust blijven dat het kwaad is en de stem van de heilige Geest in ons geweten laten spreken. Maar als we onze oren sluiten voor die stem, zal het ons niet vergeven worden.
Onverbiddelijk
En dit laatste gebeurt zoveel in onze wereld. Dat mensen elkaar in naam van God bevechten en doden kan ik moeilijk de stem van de Heilige Geest noemen. Dat leiders hun volk onderdrukken en uitbuiten zogezegd in naam van de gerechtigheid is zonde tegen de Heilige Geest. Dat mensen in het publieke forum elkaar belasteren in naam van de waarheid, is zonde tegen de Heilige Geest. Jezus is er onverbiddelijk voor.
Jezus plaatst ons steeds voor ons eigen geweten. Het verhaal van de overspelige vrouw die moet gestenigd worden, is in dit verband voor mij een ogenopener. (Johannes 8, 1-11) Ik, wij, we staan altijd met stenen in onze handen om naar de anderen te gooien. Jezus verbiedt het ons niet. Hij zegt gewoon: “Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.”
Barmhartigheid
In dit verhaal spreekt de Heilige Geest in het hart van de omstaanders. In naam van een wet de liefde en de barmhartigheid verloochenen is zonde tegen de heilige Geest. Ze laten hun stenen vallen en druipen af.
Ik vraag me soms af wat ik zelf zou doen, gooien of laten vallen?