Loading...
 

Romeinen 3, 21-29

2 Abstract

(Morguefile free stock photo license)


…page…

Romeinen 3, 21-29: Geloof redt

De tekst

’Bijbel in gewone taal’

(Deze Bijbeltekst komt uit de Bijbel in Gewone Taal, © Nederlands Bijbelgenootschap 2014, p. 1781-1782)

Maar God wil de mensen redden. Dat wordt al verteld in de heilige boeken. En nu mag het aan iedereen bekendgemaakt worden: Mensen worden gered, niet doordat ze zich aan de wet houden, maar doordat ze geloven. Want God redt iedereen die gelooft in Jezus Christus.
God maakt geen verschil tussen Joden en niet-Joden. Want alle mensen doen verkeerde dingen. Daardoor leeft niemand dicht bij God. Maar God wil de mensen redden, zomaar, voor niets. Hij vergeeft de zonden van iedereen die gelooft in Jezus Christus. Zo goed wil God voor ons zijn.
Tegelijk wil God dat de schuld van de mensen weer goedgemaakt wordt. Hij heeft daarom zelf gezorgd voor een geschenk waarmee dat kan gebeuren. Dat geschenk is Jezus Christus. Dankzij zijn dood worden de mensen die in hem geloven, gered.
God heeft altijd veel geduld met de mensen gehad. Hij liet hen in leven, ook al deden ze veel verkeerde dingen. En nu redt God iedereen die gelooft in Jezus Christus. Want iedereen die gelooft, wordt door God als een goed mens gezien.

Kunnen we dan nog zeggen dat het ene volk beter is dan het andere? Nee! Voor iedereen geldt dezelfde wet. Is dat een wet met regels om je aan te houden? Nee, het is de wet van het geloof. Want wij weten dat mensen alleen gered kunnen worden door het geloof. En niet doordat ze zich aan de Joodse wet houden.
Er is maar één God. En hij is niet alleen de God van de Joden, maar ook de God van alle andere volken.



Dichter bij de tijd

(Bewerking: C. Leterme)

Dat God voor zijn volk opkomt,
stond in de wet en de profeten,
maar nu is dat ook buiten de wet zichtbaar geworden.
God redt iedereen die in Jezus Christus gelooft.
Hierbij maakt Hij geen onderscheid
want iedereen doet foute dingen
en raakt zo verstoken van goddelijke nabijheid.
God redt iedereen in zijn goedheid,
zonder dat het iets kost,
want Hij verloste ons door Christus Jezus.
Hij wees Hem aan om door zijn dood
het middel tot verzoening te zijn
voor wie gelooft.

Zo wilde God zijn gerechtigheid tonen,
want Hij had in zijn verdraagzaamheid
de zonden van het verleden laten passeren.
Hij wilde nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid tonen,
zodat zou blijken dat Hijzelf rechtvaardig is
en ieder die leeft uit het geloof, rechtvaardig maakt.
Waar blijft dan de eigen roem?
Die is onmogelijk geworden!
Door welke wet? Door die van de werken?
Neen, door de wet van het geloof.

Mensen worden gered door te geloven,
niet door de wet na te leven.
Is God soms alleen de God van de Joden
en niet van de andere volkeren?
Neen, ook van de andere volkeren.



Stilstaan bij …

Wet
Met de Joodse wet bedoelt Paulus de eerste vijf boeken van de Bijbel (Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium), waarin heel wat wetten staan. De bekendste en belangrijkste regels worden ‘de tien geboden’ of ‘de tien woorden’ genoemd.

Wet en profeten
Met deze vaste uitdrukking wordt de Bijbel bedoeld.

Geen onderscheid
Paulus bedoelt hiermee dat er geen onderscheid is tussen joden en niet-joden.
De eerste christenen waren overwegend joden die geloofden in Jezus als de beloofde Messias en de joodse wetten bleven onderhouden. Stilaan waren er ook christenen die geen joodse wortels hadden: ze geloofden in Jezus, maar hielden zich niet aan de joodse wetten. Tussen beide groepen christenen waren grote spanningen.

Gerechtigheid van God
De gerechtigheid van God bestaat erin dat Hij trouw is aan het verbond met zijn volk en voor zijn volk opkomt.





Bij de tekst

Hoofdgedachten

Mensen worden niet gered door zich aan de wet te houden, maar door te geloven.

Paulus schrijft dat God mensen door Jezus Christus wil redden.