Loading...
 

In de schoenen van een visser deel I

Kinderen in het 1e en 2e leerjaar

WERKBLAD 1: De eerste paus


CLPetrus(2018)

Foto © Chantal Leterme (2018)

Luisteren naar de Bijbel

Materiaal
Werkblad: De eerste paus

Vertel
'Jezus was vaak bij het meer van Galilea.
Daar vertelde Hij de mensen over God, zijn Vader.
Jezus wilde graag vrienden hebben,
die ook over God zouden vertellen.
Hij koos er twaalf uit. Twee van hen waren broers: Petrus en Andreas. Zij waren vissers.
Twee anderen repareerden visnetten.
Het waren Jakobus en Johannes.
Jezus riep: ‘Kom volg Mij!’ De vier mannen lieten alles achter.
Ze kenden Jezus en wilden graag bij Hem zijn.

Petrus bleef de hele tijd bij Jezus.
Ook tijdens de laatste dagen van het leven van Jezus.

Toen Jezus voor de laatste keer het paasfeest vierde,
nam Hij een doek en een kom water.
Hij wilde de voeten van zijn leerlingen wassen, voordat ze gingen eten.
Want hun voeten waren vol stof.
Maar Petrus zei tegen Jezus: ‘Ik wil niet, dat Jij mijn voeten wast.
Jij bent mijn vriend, niet mijn knecht.’
Jezus legde hem uit:
‘Als mensen elkaar liefhebben, willen ze alles voor elkaar doen.
Daarom was ik jullie voeten.’
Toen zei Petrus: ‘Was dan niet alleen mijn voeten,
maar ook mijn handen en mijn hoofd.’

Matteüs 4, 18-22; 10, 2-4; Johannes 13, 1-9
(Uit: Averbodes kinderbijbel, Averbode, 2005, p. 77, 108)

Vertel dan dat Petrus de eerste paus was (inspireer je hiervoor op de invultekst).



Uitbeelden

Materiaal
- vier witte doeken (lang stuk wit laken) om over de schouder te leggen van wie Jezus uitbeeldt.
- vier kaartjes met daarop de woorden: visser, vrienden, volgen en voeten.

Verdeel de grote groep kinderen in vier kleine groepjes. Geef elke groep een woord dat met een V begint: visser, vrienden, volgen, voeten. En een wit doek.
De kinderen beelden een tafereel uit, dat het gekregen woord illustreert. Ze doen dit door in een bepaalde houding te staan, waarin ze ‘bevriezen’. Hierbij praten ze niet. Als ze iets willen duidelijk maken, tonen ze dat met hun lichaam.
Wie Jezus uitbeeldt, krijgt een wit doek om over een schouder te hangen.

Elke groep bereidt zijn opdracht voor. Daarna beelden ze hun ‘foto’ uit. De andere kinderen zien toe. Stel de spelers vragen als:
- Wie heb jij uitgebeeld?
- Wat vond je ervan om even ....... te zijn?
Laat nadien de andere groepen hun ‘foto’ presenteren. Bespreek op dezelfde manier.



Invullen

Materiaal
- Werkblad: De eerste paus

Lees je nog even de tekst over Petrus voor uit de Bijbel (zie hierboven: 'Luisteren naar de Bijbel'). Daarna vullen de kinderen de invultekst in.





WERKBLAD 2: Verkiezing van een paus

Vertellend informeren

Materiaal
- Werkblad: Verkiezing van een paus
- Info: Het kiezen van een paus

Vertel wat er gebeurt als er een paus sterft of aftreedt (= hij wil niet langer paus zijn, omdat hij te oud is of te ziek)
Hou in je verhaal rekening met de trefwoorden die de kinderen nadien in de juiste volgorde moeten plaatsen en de stellingen in het stellingenspel (‘waar of niet waar’). Verlevendig je verhaal door foto's en films (youtube) te gebruiken.

Nadien plaatsen de kinderen de trefwoorden op het werkblad in de juiste chronologische volgorde: dood / aftreden, kapel, stembriefjes, zwarte rook, witte rook, klokken, nieuwe paus, zegen.



Stellingenspel

Materiaal
Een kaartje waarop staat:WAAR
Een kaartje waarop staat:NIET WAAR.


Verdeel de ruimte in twee.
Op het ene deel leg je het kaartje waarop staat: WAAR, op het andere deel leg je het kaartje waarop staat: NIET WAAR.
Lees een voor een de stellingen voor.
Is de stelling waar, dan gaan de kinderen staan waar het kaartje WAAR ligt. Is de stelling niet waar, dan gaan de kinderen staan waar het kaartje NIET WAAR ligt.

Als een paus gekozen wordt is de rook uit de schoorsteen blauw. (Niet waar)
Om een nieuwe paus te kiezen gaan komen alle kardinalen bijeen in een grote feestzaal.(Niet waar)
Als een paus gekozen is, geeft hij aan alle gelovigen de zegen. (Waar)
De kardinalen eten en drinken niet tot er een nieuwe paus gekozen is. (Niet waar)
Als de rook uit de schouw rood is, heeft men nog geen nieuwe paus gekozen. (Niet waar)
Om een paus te kiezen schrijven kardinalen op een stembriefje de naam van een kardinaal die volgens hen de beste paus wordt. (Waar)
Wie paus wordt, moet Nederlands kennen. (Niet waar)
Het plafond van de kapel waarin de paus verkozen wordt, is prachtig geschilderd. (Waar)
De stembrieven worden verbrand in een kacheltje. (Waar)
Als een nieuwe paus gekozen wordt, worden de klokken geluid. (Waar)




WERKBLAD 3: De kleding van een paus

Materiaal
- foto van sinterklaas
- werkblad: De kleding van een paus


Toon een foto van sinterklaas. De kinderen vergelijken die foto met de foto van de paus op hun werkblad.

Bij het vergelijken kunnen de kinderen wel eens besluiten dat een paus ook een soort sinterklaas is.

Ze hebben gelijk, want de paus en sinterklaas zijn beide een bisschop.
Toch is er een verschil:
. de paus draagt een staf met daarop een kruisbeeld. Alleen een paus draagt zo'n staf.
. Sinterklaas draagt altijd een rode mantel en een rode mijter. De paus draagt verschillende kleuren.
. Sinterklaas brengt geschenken op zijn feestdag. De paus is de belangrijkste van alle bisschoppen.

De kinderen trekken dan een lijn van de verschillende woorden naar de plaats op de foto die deze woorden illustreert.





WERKBLAD 4: Wie is wie in de Kerk?

Materiaal
Werkblad

Bespreek eerst met de kinderen wat ze op elk van de foto's zien.
Wat doen die mensen? Hoe zijn ze gekleed?
Kennen de kinderen de naam van iemand die dit doet, of zo gekleed is?
Laat de kinderen daarna in de woorden bovenaan zoeken welk woord het beste past bij de foto's.





WERKBLAD 5: De kerk van de paus


CLSint Pieters(2018)

Foto © Chantal Leterme (2018)


Materiaal
- Youtube: beelden over de zegen 'Urbi et orbi'.
- Info over het woord ‘zegen’: men vraagt aan God het goede voor wie gezegend wordt.
- Werkblad: De kerk van de paus





WERKBLAD 6: De soldaten van de paus


CLsoldaten Van De Paus(2018)

Foto © Chantal Leterme (2018)


Materiaal
- Werkblad: De soldaten van de paus

De kinderen bespreken:
- wat een soldaat doet (oorlog voeren, humanitaire hulp, ordehandhaving, bescherming van burgers...)
- hoe een soldaat gekleed is (eventueel met foto’s illustreren en ondersteunen)

Vertel dat ook de paus soldaten heeft.
Bespreek:
- Zou een soldaat van de paus hetzelfde doen als een soldaat uit ons land of uit Amerika? (alleen bescherming van de paus)
- Wat vind je van de kledij van de soldaten van de paus (kleurrijk, helm, hellebaard – een soort strijdbijl die op een lange spies is vastgemaakt)
- Welk uniform vind je het mooist? Zeg ook waarom.

Correctiesleutel
Juiste volgorde van de invulwoorden: Zwitserland, beschermen, paus, kunstenaar, wapens.





WERKBLAD 7: De boodschap van de paus

Materiaal
- een paar grote schoenen
- Werkblad: De boodschap van de paus

Laat de kinderen even in de ‘schoenen van de paus’ staan. Wat zouden ze dan met Kerstmis aan de mensen willen zeggen?


Terloops
Merk op dat een paus vroeger rode schoenen droeg, net zoals de senatoren dat deden in de Romeinse tijd. Paus Franciscus draagt gewone schoenen.





WERKBLAD 8: De gebaren van een paus

Ashwin Vaswani 55k45BgfUF8 Unsplash

Foto van Ashwin Vaswani in Unsplash


Materiaal
- foto’s waarop de volgende handelingen van de paus te zien zijn: dopen, bidden, zegenen, wuiven.
Of maak gebruik van foto's van de paus die rond een pauswissel verschijnen.
- Werkblad: De gebaren van de paus

Bespreek elke foto. Probeer met de kinderen te achterhalen waarom de paus een bepaalde handeling doet. Sommige handelingen (bv. zegenen) kun je beter op video laten zien.
Laat de kinderen de gebaren ook eens zelf doen.

Mogelijke vragen bij de voorgestelde foto's:
Foto 1: Dopen
- Waarom giet de paus water op het baby'tje?
- Heb je dat al iemand anders zien doen?

Foto 2: Bidden
Let eens op de handen van de paus.
- Doen wij dat ook als we bidden? Waarom?
- Hoe tonen wij dat we aan het bidden zijn?
- Waarom knielt de paus? (Zo toont hij dat God groter en belangrijker is dan de paus.)

Foto 3: Zegenen
De paus maakt een kruisteken met zijn rechterhand.
- Waarom zou de paus dat doen?
- Hoe maken wij een kruisteken met onze rechterhand?

Foto 4: Wuiven
- Wanneer wuiven wij?
- Waarom zou de paus dat doen?


De kinderen gebruiken het werkblad om de vier houdingen op te schrijven, te tekenen, of er een voorbeeld van op te kleven.





WERKBLAD 9: Verkiezing van een paus


Witte Rook Nieuwe Paus

Materiaal
Werkblad

De kinderen vertellen elkaar over de verkiezing van de paus.
Daarna knippen ze die foto's uit en plakken ze in de juiste volgorde.


Correctiesleutel
1. mensen op het Sint-Pietersplein
2. zwarte rook
3. witte rook
4. klokken
5. paus in witte kleding
6. zegenende paus.