Loading...
 

Västeras-methode

Wat?

De 'Västeras'-methode, genoemd naar een stad in Zweden waar deze methode' ontwikkeld werd, bestaat erin dat kinderen / jongeren individueel een tekst krijgen waarop ze aantekeningen maken, die ze nadien bespreken.





Doel

. De betrokkenheid met een tekst (bijbeltekst) verhogen





Hoe?

De kinderen / jongeren krijgen elke een tekst waarop ze aantekeningen kunnen maken.
Lees de tekst voor. Nadien lezen ze de tekst nog eens voor zichzelf over en zetten ze tekens in de kantlijn:
. een uitroepteken
bij elk woord of uitdrukking waarvan ze vinden: dit brengt helderheid, dit vind ik ook.
. een vraagteken
bij elk woord of uitdrukking die ze niet begrijpen, of waar ze bedenkingen bij hebben
. een pijl,
wanneer een woord of uitdrukking een gevoel oproept: ontroering, boosheid, verdriet...


Bespreek daarna de tekst zin per zin besproken met de groep.
- Wie heeft een uitroepteken geplaatst?
Waar?
Waarom was dat?

- Wie heeft een vraagteken geplaatst?
Waar?
Weet iemand soms een antwoord?
(Eventueel kan de begeleider een antwoord formuleren)

- Wie heeft een pijl gezet?
Welk gevoel roept dit woord / deze zin bij je op?
Heeft iemand er hetzelfde gevoel bij?
Wie heeft er een ander gevoel bij?