Petrus, een goede vriend van Jezus
Kennismaking: Enkele vrienden van Jezus
Vertel:
Jezus was vaak bij het meer van Galilea. Daar vertelde Hij de mensen over God, zijn Vader. Jezus wilde graag vrienden hebben, die ook over God zouden vertellen. Hij koos er twaalf. Twee van hen waren broers: Petrus en Andreas. Ze waren vissers. Twee anderen repareerden visnetten. Het waren Jakobus en Johannes. Jezus riep: ‘Kom volg Mij!’ De vier mannen lieten alles achter. Ze kenden Jezus en wilden graag bij Hem zijn.
Petrus bleef de hele tijd bij Jezus. Ook tijdens de laatste dagen van het leven van Jezus.
Toen Jezus voor de laatste keer het paasfeest vierde, nam Hij een doek en een kom water. Hij wilde de voeten van zijn leerlingen wassen, voordat ze gingen eten. Want hun voeten waren vol stof. Maar Petrus zei tegen Jezus: ‘Ik wil niet, dat Jij mijn voeten wast. Jij bent mijn vriend, niet mijn knecht.’ Jezus legde hem uit: ‘Als mensen elkaar liefhebben, willen ze alles voor elkaar doen. Daarom was ik jullie voeten.’ Toen zei Petrus: ‘Was dan niet alleen mijn voeten, maar ook mijn handen en mijn hoofd.’
(Matteüs 4, 18-22; 10, 2-4; Johannes 13, 1-9: Uit: Averbodes kinderbijbel, Averbode, 2005, p. 77, 108)
- Wat was de naam van de vrienden van Jezus waarover ik zojuist vertelde?
(Petrus, Andreas, Jakobus, Johannes)
Misschien kennen sommige kinderen nog enkel namen van heel goede vrienden van Jezus.
- Waar zagen die vrienden Jezus voor het eerst?
(Meer van Galilea)
Even testen
Materiaal
- Werkblad 1
De kinderen vullen de invultekst in. Wijs erop dat Petrus de eerste paus was.
Spreken met een ‘foto’
Materiaal
- Werkblad 2
Verdeel de groep kinderen in vier kleine groepjes. Geef elke groep een ander kaartje met daarop een woord dat met een V begint: visser, vrienden, volgen, voeten. En een wit doek.
De kinderen beelden een tafereel uit, dat het gekregen woord illustreert. Ze doen dit door in een bepaalde houding te staan, waarin ze ‘bevriezen’. Ze praten niet. Willen ze iets duidelijk maken, dan doen ze dat met de houding van hun lichaam.
Wie Jezus uitbeeldt, hangt een wit doek over een schouder.
Als elke groep zijn opdracht heeft voorbereid, beelden ze hun ‘foto’ uit. De andere kinderen zien toe. Daarna stel je de spelers vragen als:
. Wie heb jij uitgebeeld?
. Wat vond je ervan om even ....... te zijn?
Nadien presenteren de andere groepen hun ‘foto’. Bespreek op dezelfde manier.
Een nieuwe opvolger van Petrus
Groepsgesprek
Materiaal
- Werkblad 3 (Kopieer dit blad op stevig papier. Knip de kaartjes uit met de trefwoorden erop.)
De kinderen vertellen wat ze thuis of op tv hoorden naar aanleiding van het overlijden van de paus.
Leg telkens een kaartje in het midden van de kring wanneer dat trefwoord gebruikt wordt.
Informatie: Verkiezen van een nieuwe paus
Materiaal
- Foto’s van het internet of uit kranten en weekbladen
Vertel wat er gebeurt als er een paus sterft. Hou in je verhaal rekening met de trefwoorden die de kinderen nadien in de juiste volgorde moeten plaatsen en de ‘waar of niet waar’- vragen die je nadien stelt. Verlevendig je verhaal door het gebruiken van foto’s.
Informatie
De paus wordt na zijn dood enige dagen opgebaard en na de uitvaartmis op het Sint-Pietersplein, begraven.
Tijdens de dienst ligt op de kist van de overleden paus een evangelieboek, basis van het christelijk geloof. Naast de kist staat een paaskaars, symbool van de verrijzenis.
De aanwezige kardinalen en bisschoppen zijn gekleed met een rood kazuifel, de kleur bij de begrafenis van een overleden paus.
Binnen de tien dagen na het overlijden van de paus komen de kardinalen die nog geen tachtig jaar, bijeen voor een vergadering in de Sixtijnse kapel. Onder hen kiezen ze de nieuwe paus. Heel die tijd hebben ze geen contact met de buitenwereld. Ze doen dat om in alle vrijheid een nieuwe paus te kunnen kiezen. Daarom controleren twee technici de Sixtijnse Kapel om te zien of er nergens afluisterapparatuur is.
De kardinalen beginnen de verkiezing met een eucharistieviering waarin ze de heilige Geest bidden om een goede keuze te maken. Daarna trekken ze loten om te kiezen wie de stemmen verzamelt, wie de stemmen telt en wie die resultaten controleert. Alles wat ze doen gebeurt in stilte.
Er worden blanco stembriefjes gemaakt en verspreid. Wanneer een kardinaal de naam van zijn kandidaat op het briefje heeft opgeschreven, steekt hij dit in een stembus. Als alle kardinalen zo gestemd hebben, worden die stemmen geteld en voorgelezen. Dat gebeurt vier keer per dag.
Na elke telling, worden de stembriefjes verbrand in een kachel. Als er nog geen paus gekozen is, wordt er nat stro mee verbrand, zodat er zwarte rook uit de schoorsteen komt. Is er een paus, dan worden in het kacheltje van de Sixtijnse Kapel alleen de stembriefjes verbrand en is er witte rook. Om zeker te zijn worden ook de klokken geluid.
Als er een kardinaal tot paus is gekozen, vraagt men hem of hij met de keuze akkoord gaat. Als hij de keuze aanvaardt, vraagt men hem onder welke naam hij paus wil zijn.
De oudste kardinaal is de eerste om de nieuwe paus te feliciteren. Daarna gaat hij naar het balkon boven de hoofdingang van de Sint-Pietersbasiliek om aan de gelovigen te zeggen: ‘We hebben een paus!’ (Habemus papam) Daarna zegent de nieuwe paus de aanwezigen.
Even testen
Materiaal
- Werkblad 4
De kinderen plaatsen de trefwoorden in de juiste chronologische volgorde: dood, begraven, kardinalen, kapel, stembriefjes, zwarte rook, witte rook, klokken, nieuwe paus, zegen.
Hou een korte quiz met de vragen:
Waar | Niet waar | |
Als een paus gekozen wordt is de rook uit de schoorsteen blauw. | x | |
Om een nieuwe paus te kiezen gaan komen alle kardinalen bijeen in een grote feestzaal. | x | |
Als een paus gekozen is, geeft hij aan alle gelovigen de zegen. | x | |
Als de rook uit de schouw rood is, heeft men nog geen nieuwe paus gekozen. | x | |
Om een paus te kiezen schrijven kardinalen op een stembriefje de naam van een kardinaal die volgens hen de beste paus wordt. | x | |
Het plafond van de kapel waarin de paus verkozen wordt, is prachtig geschilderd. | x | |
De stembrieven worden verbrand in een kacheltje. | x | |
Als een nieuwe paus gekozen wordt, worden de klokken geluid. | x | |
Wie paus wordt moet Nederlands kennen. | x |
De paus, een bijzondere bisschop
Zijn kleren
Materiaal
- Werkblad 5
Bekijk met de kinderen een foto of een video met beelden van de paus gekleed als bisschop. Bevries het beeld. Vergelijk met sinterklaas. Zoek naar wat gelijkt en naar wat verschilt.
Kinderen kunnen opmerken dat de staf van de paus er anders uitziet. De juiste naam van de staf van een paus is: ‘kruisstaf’. Naar aanleiding hiervan kun je spreken over de relatie van een paus met Christus. De paus is de opvolger van Christus en spoort de christenen aan om Jezus zo goed mogelijk te volgen.
Merk ook op dat de paus gewoonlijk in het wit gekleed is.
Zijn kerk
Materiaal
- Werkblad 6
- Foto’s van de Sint-Pietersbasiliek - binnen en buiten
- Eventueel: beelden van de zegen urbi et orbi.
De grote Sint-Pietersbasiliek werd gebouwd boven het graf van de heilige Petrus. Daarom is die kerk toegewijd aan de heilige Petrus, of Pieter. Met Kerstmis en Pasen staat het plein voor die kerk vol mensen die komen om naar de paus te luisteren en zijn zegen te ontvangen.
De kinderen schrijven op wat ze van deze kerk vinden of tekenen ze.
Gesprek: De soldaten van de paus
Bespreek:
- Wat doet een soldaat?
(oorlog, humanitaire hulp, ordehandhaving, bescherming van burgers ...)
- Hoe is een soldaat gekleed?
(eventueel met foto’s illustreren en ondersteunen)
Vertel dat ook de paus soldaten heeft.
- Zou een soldaat van de paus hetzelfde doen als een soldaat uit ons land of uit Amerika?
(alleen bescherming van de paus)
- Wat vind je van de kledij van de soldaten van de paus
(kleurrijk, helm, hellebaard - een soort strijdbijl die op een lange spies is vastgemaakt)
- Welk uniform vind je het mooist? Zeg ook waarom.
Even testen
Materiaal
- Werkblad 7
Oplossing
Juiste volgorde van de invulwoorden op het werkblad: Zwitserse, beschermen, paus, kunstenaar, wapens.
Woorden en gebaren van de paus
Zijn woorden
Materiaal
- Grote schoenen
Bekijk beelden van een kerstboodschap of een paasboodschap.
Sta stil bij de boodschap die de paus wil brengen.
De kinderen gaan even in de ‘schoenen van de paus’ staan.
- Wat zou jij met Kerstmis of met Pasen aan de mensen willen zeggen?
Zijn gebaren
Materiaal
- Werkblad 8
Bespreek elke foto. Probeer met de kinderen te achterhalen waarom de paus een bepaalde handeling doet.
Hieronder staan een aantal mogelijke vragen bij de foto’s.
Sommige handelingen (bv. zegenen) kun je beter op video laten zien.
Laat de kinderen de gebaren ook eens zelf doen.
Bidden
Let eens op de handen van de paus.
Doen wij dat ook als we bidden?
Wanneer?
Let ook op zijn hoofd.
Doen we dat ook als we bidden?
Waarom zou de paus zijn hoofd buigen?
Aanmoedigen
Waarom doet de paus dat?
(Zo toont hij dat iedereen belangrijk is, vooral zij die het moeilijk hebben.)
Zegenen
De paus legt zijn hand op het hoofd van een man.
Waarom zou de paus dat doen?
Wuiven
Wanneer wuiven wij?
Waarom zou de paus dat doen?
De kinderen gebruiken het werkblad om de vier houdingen op te schrijven, te tekenen of er een voorbeeld van op te kleven.