Loading...
 

LICHT

Suggesties

Kleine kinderen

VERTELLEN

Lichtjes

(C. LETERME, Parels van verhalen, uitgeverij Averbode 2019, p. 191)

Op een koude dag in december,
ging Oliver met zijn moeder naar de stad. Hij had een sjaal nodig.
‘Waarom branden er hier zoveel lichtjes?’ vroeg hij.
‘Omdat de mensen dat leuk vinden,’ wist mama.

Oliver ging naar school.
Samen met de andere kinderen versierde hij een kerstboom.
‘Waarom branden er zoveel lichtjes?’ vroeg hij.
‘Omdat dat gezellig is,’ wist zijn juf.

Oliver ging naar zijn opa en oma.
Oma zette de tafel klaar. Er stonden veel theelichtjes.
‘Waarom zet je zoveel lichtjes op tafel?’ vroeg hij.
‘Omdat we iets te vieren hebben,’ wist zijn opa.

‘Wat is er dan te vieren?’ vroeg Oliver.
Opa deed een doos open.
Hij haalde er beeldjes uit en zette die onder de boom.
‘Dat zijn Jozef en Maria,’ vertelde opa.

‘Lang geleden verwachtte Maria een kindje.
Dat kindje is geboren in een stal.
Herders en koningen zijn het toen komen bezoeken.
Dat kindje heette Jezus.

Hij was in zijn leven
als een licht voor de mensen.
Daarom branden de mensen zoveel lichtjes
op de dag dat ze zijn geboorte vieren.’

1 2
File0001921630001 4
5 Ster






ZINGEN

Lied: Oh, wat een licht

(N. Vervoort in Naomi, uitgeverij Averbode, 2008-2009 nr 2, p. 2-4)

(Op de melodie van 'O when the saints')

Oh, wat een licht!
Oh, wat een licht!
Oh, wat een licht, halleluja!
Oh, wat een licht als Jezus komt!
Oh, wat een licht, halleluja!





Grote kinderen

ONDERZOEKEN

De vele gezichten van licht

(Naar: C. LETERME en K. VANCLEYNEBREUGEL in Zonneland / Zonneland plus 2004, nr.15)

Laat de kinderen de ruimte binnengaan. Sta in de buurt van de lichtschakelaar en zorg ervoor dat niemand het licht aansteekt. Wanneer de kinderen op hun plaats zijn, verwelkom je de kinderen alsof er niets aan de hand is. Doe dan het licht aan.

Schrijf op een flap of op een bord het woord LICHT en laat de kinderen er alle woorden rond noteren die ‘licht’ bij hen oproept. Onderstreep nadien, in gesprek met de kinderen, alle woorden die te maken hebben met ‘lichtbronnen’ (bv. zon, lamp, kaars). Onderstreep in een andere kleur de woorden die eerder met sfeer of betekenis te maken hebben (B.v. gezellig, kunnen zien, opgelucht...)

Laat de kinderen de volgende getuigenissen voorlezen.

Wie?LeeftijdGetuigenis
Ankie29 jaarBij ‘licht’ moet ik denken aan Kerstmis. Bij ons is dat de donkerste en koudste periode van het jaar. Als er dan kaarsen branden op de adventskrans of op de tafel, dan weet ik dat het niet altijd donker en koud blijft. Dat het ooit weer langer licht blijft, en dat de lente niet veraf meer is.
Eef 50 jaarAls de zon schijnt, ben ik altijd goedgemutst. De natuur heeft licht nodig om te groeien. Soms heb ik het gevoel dat mensen dat ook nodig hebben!
Kathleen 10 jaarLicht is voor mij hoop. Elke ochtend als ik wakker word, ben ik blij dat er weer een nieuwe dag aangebroken is. Ik bedank God elke ochtend voor het licht en de dag.
Patrick39 jaarLicht is vreugde. Dat kun je echt voelen als je het licht volgt in je leven. Je hebt altijd de keuze tussen licht of duisternis. Je beslist zelf.
Francois85 jaarLicht is iets vreemd. Het zit vol afwisseling. Het kan sprankelend zijn als klaterend water. Maar het kan ook loodzwaar wegen zoals een dagenlange hittegolf. Of in de avond als het licht bloedrood te rusten gaat en alles stil wordt. Dan kan licht een voorbode zijn van heerlijke rust en een nieuwe morgen.



- Welke getuigenis treft je het meest?
- Waarom is dat?

Sta daarna stil bij ‘Jezus als licht in de wereld'
‘Ik ben het licht van de wereld. Wie Mij volgt, dwaalt niet rond in de duisternis, maar zal het licht van het leven bezitten.’ Jezus Christus (Johannes 8, 12)

Grijp hiervoor terug naar de ervaring donker/licht (zie hoger).
Voor christenen is Jezus diegene die licht, klaarheid, perspectief brengt in hun leven.
- Welke omschrijvingen van licht passen volgens jou het beste om over Jezus te spreken?
- Waarom denk je dat?



Soorten licht in de Bijbel

(C. LETERME in Zonneland Plus 2004, nr.15)

Toon uit een of meer kinderbijbels allerlei situaties, waarin licht een rol speelt. B.v.
- Mozes en het brandend braambos (aanwezigheid van God)
- (Eventueel) de lichtgevende wolk bij de uittocht uit Egypte (aanwezigheid van God)
- De ster bij de geboorte van Jezus (Jezus, een licht voor de mensen)
- (Eventueel) lichtgevende Jezus na de verrijzenis (Verrezen Jezus) (Jezus leeft verder bij God)

Zoek ook afbeeldingen van gewoon licht. B.v.
- Zon (scheppingsverhaal)
- Olielamp (Parabel: De wijze en de dwaze bruidsmeisjes)
- Kampvuur (b.v. herders in de velden)

Maak met de kinderen opnieuw een onderscheid tussen de tekeningen die een ‘lichtbron’ weergeven en de tekeningen die iets meer willen zeggen (eerste reeks illustraties)





SPREKEN MET BEELDEN

Licht of licht

(Naar: C. LETERME in Samuel plus, uitgeverij Averbode, 2011 nr 3)

Als kinderen klein zijn en ze spreken over licht, dan bedoelen ze met 'licht' het zonlicht, of het licht van een lamp of van vuur. Wanneer ze ongeveer 10 jaar oud zijn, krijgen ze stilaan oog voor de tweede betekenis van licht. Laat ze de volgende zinnen lezen:

. Ik zal mijn licht opsteken bij mijn papa.
. Doe het licht nu maar uit.
. Die lamp straalt een gezellig warm licht.
. Zondag kwam aan het licht dat hij mijn spel had gepikt.
. Dat grote venster geeft veel licht in mijn kamer.
. Het begint al licht te worden.
. Mijn broertje zag het licht op 3 december.
. Hij gunt hem het licht niet in zijn ogen.

Bij de zinnen waarbij met 'licht' gewoon licht bedoeld wordt, tekenen ze aan lamp.
Bij de andere zinnen zoeken ze woorden uit de volgende reeks die er het best bij passen:
Geboren worden; Uitleg vragen; Ruzie maken; Niets verdragen; Vernemen; Sterven.
(In dit lijstje zijn meer woorden dan strikt nodig zijn)

Zo merken de kinderen dat het woord 'licht' op twee manieren kan gebruikt worden: letterlijk en figuurlijk.
- Wat bedoelt men als men zegt dat iemand een 'lichtje' is?



Correctiesleutel

Ik zal mijn licht opsteken bij mijn papa.Uitleg vragen
Doe het licht nu maar uit.Lamp
Die lamp straalt een gezellig warm licht.Lamp
Zondag kwam aan het licht dat hij mijn spel had gepikt.Vernemen
Dat grote venster geeft veel licht in mijn kamer.Lamp
Het begint al licht te worden.Lamp
Mijn broertje zag het licht op 3 december.Geboren worden
Hij gunt hem het licht niet in zijn ogen.Verdragen




Licht als het donker is

(Severine Verhulst in Zonneland 12-2006, p. 18)

Licht zien na het donker. Geluk na verdriet.
- Wanneer maakte je dat al eens mee?

Jezus is het licht in de wereld.
- Wat zou dat kunnen betekenen?

Zoek het kerstverhaal op in de Bijbel.
- Welke zinnen zijn 'donker'?
- Welke zinnen zijn 'licht'?



Jezus, het licht in de wereld

(Naar: C. LETERME in Samuel plus, uitgeverij Averbode, 2011 nr 3)

Materiaal
Flap of bord, stiften


Verloop
Lees de volgende zinnen uit het evangelie van Johannes dat met Kerstmis wordt voorgelezen:

Johannes (= Johannes de Doper) is door God gezonden.
Hij komt om te spreken over het licht.
Hij zegt: ‘Het echte Licht dat licht wil brengen
in het leven van ieder mens is in de wereld gekomen.'

(Naar Johannes 1, 6-9)

- Wie bedoelt Johannes met het echte licht?
- Wat weten we over Jezus?
- Op welke manier was Hij een Licht.

Schrijf op de linker kant van een flap het woord 'Jezus'. De kinderen schrijven hun antwoord in korte zinnen rond het woord Jezus, zodat die zinnen er van ver uitzien als stralen.


Schrijf op de rechter kant van de flap het woord 'Ik'.
De kinderen schrijven op dezelfde manier hoe zij een licht kunnen zijn voor anderen. Ze laten zich hierbij inspireren door wat ze eerder neerschreven over Jezus.


TIP
Laat de kinderen 'googelen' naar afbeeldingen van Kerstmis. Zo kunnen ze zien dat sommige kunstenaars de pasgeboren Jezus zo schilderen dat Hij zichtbaar het 'licht' van de wereld is.





VERDIEPEN

Meer licht

Materiaal
Papiertjes (1/4 van een A4-blad, schrijfgerei (zwarte stift of potlood; groene en rode stift of kleurpotloden)


Verloop
Inleidend gesprek
Sta stil bij het feit dat de dagen alsmaar korter worden, dat het buiten steeds donkerder wordt ... Maar het is op de wereld niet alleen donker omdat de zon minder schijnt, maar ook omdat mensen de wereld voor elkaar ‘donker’ maken.
De kinderen vertellen over situaties die ze als ‘donker’ ervaren (pesten, ruziemaken, oorlog voeren, natuurrampen …)
Ze denken erover na of zij daar ook aan meewerken.
- Hoe maken wij de wereld donker?


Schrijfronde deel 1
De kinderen schrijven op de papiertjes met een paar woorden hoe ze de wereld mee 'donker' maken. Omdat het om een donkere kant van zichzelf gaat, tekenen de kinderen een zwarte rand rond het papiertje. Vertel dat als we al die 'donkere' dingen laten gebeuren, we elkaar niet mee kunnen zien.


Schrijfronde deel 2
Nodig daarom de kinderen uit om de papiertjes één voor één om te draaien. Aan de achterkant schrijven ze met groene en rode stiften (dit zijn de kleuren van de adventskrans: groen: symbool van hoop en leven; rood: symbool van liefde) hoe ze het meer 'licht' kunnen laten worden in die donkere wereld.


Gesprek
Neem dan een aantal papiertjes. Lees eerst de tekst voor met de donkere rand. Keer dan het blad om en lees wat daar op staat.
Wijs er de kinderen op dat je het papiertje omkeert: wat vroeger donker was in mijn leven, wil ik helemaal anders, ‘ik wil dat omkeren’. Ik wil meewerken aan een wereld vol licht, een wereld waarin het goed leven is voor iedereen. Kinderen leren zo dat bekering een ommekeer betekent (toon dat letterlijk met het omkeren van de kaartjes). Die ommekeer houdt meestal in dat men niet alleen meer denkt vanuit het eigen belang, maar ook vanuit het belang van de anderen, de maatschappij, de wereld, God.


Activiteit
De kinderen plooien de papiertjes dubbel zodat de donkere kant niet meer te zien valt. En plooien ze dan nog eens over een van de diagonalen van het geplooide blad. Die papiertjes schikken ze daarna in het groen van de adventskrans.



Lichtpuntjes

Bespreek:
- Wie is voor jou als licht?
- Wie zet zich in voor jou of voor anderen, dichtbij of veraf?





VERTELLEN

Het theelichtje

(C. LETERME, Parels van verhalen, Averbode 2019, p. 178)

In een grote plastic zak zaten wel honderd theelichtjes.
'Als het Kerstmis is, mogen wij een lichtje zijn!' riepen ze.
Ze verdrongen zich bij de punt van de zak waarop stond:
'HIER OPENEN'.
Eén theelichtje deed niet mee.
‘Als je een lichtje bent, word je aangestoken en dan verdwijn je!
Dat wil ik niet!' dacht het.
En het kroop helemaal onderin de zak.

Het werd Kerstmis. De zak werd opengeknipt.
'Joehoe!' riepen de theelichtjes die eruit werden gehaald,
'Wij gaan het doe-oen!'
Het éne lichtje zag steeds minder lichtjes bij hem in de zak.
'Als je lontje goed zit, brand je mooier', hoorde het.
Toen dacht het: ik beweeg en duw tot mijn lontje uit mijn lijf is.
Zo kan ik nooit kunnen branden.
Opgelucht viel het in een diepe slaap.

Midden januari werd het lichtje wakker.
Kerstmis was voorbij. Nieuwjaar was voorbij.
Driekoningen was voorbij. Het gevaar was geweken.
Het lichtje lag helemaal alleen in de lege plastic zak.
Een meisje nam de zak op en hield die boven de prullenbak.
'Mama!' riep het meisje. 'Er zit nog één theelichtje in de zak!'
Toen bekeek ze het beter.
'O nee... een lichtje zonder lont. Weg ermee!'

Het lichtje belandde in de prullenbak.
Toen zag het meisje onderin de zak het lontje.
Ze viste het theelichtje op uit de prullenbak, herstelde het,
zette het in een glaasje, pakte een lucifer en... stak het aan!
Voorzichtig droeg ze het naar de foto van haar oma.
Daar brandde het langzaam op.
En het enige wat het lichtje al die tijd dacht, was:
'Ik geef licht. Ik had nooit kunnen denken dat dit zo mooi was.'

(Naar een verhaal van Marjet De Jong - www.geloven thuis.be)




Overweging bij het verhaal
(C. LETERME in Kerk en leven, Federatie Rotselaar, 14 december 2016, p. 1)

Aan kinderen wordt wel eens gezegd:
‘Je moet een lichtje zijn voor de anderen’,
‘Je moet lief voor ze zijn.’

Aan volwassenen wordt dat veel minder gezegd.
Misschien omdat volwassenen al een ‘licht’ zijn?
Of vinden ze dat dan toch niet meer zo belangrijk?

Christenen noemen Jezus het ‘licht in de wereld’.
Dat is geen vrijblijvende uitspraak, want
net als Jezus zouden ze ook een licht moeten zijn.

Het vuur van enthousiasme en van liefde
zijn twee krachtbronnen
die extra glans en licht geven aan het leven.

Enthousiasme voor het werk dat men doet,
de projecten waar men mee bezig is,
de hobby’s waarin men zich verdiept.

Liefde, genegenheid, vriendschap
voor de leden van het gezin, het werk,
de vriendenkring, de familie, de omgeving.

Net zoals in het verhaal hierbij
wil men wel licht en gezelligheid
maar dat branden doet pijn.

Wie licht probeert te zijn voor een ander
moet zich daarvoor wel iets ontzeggen,
zichzelf even op de tweede plaats zetten.

Maar net dat kan
voor heel veel mensen het verschil maken
tussen ongelukkige en gelukkige momenten.

Als dat het hart niet verwarmt van binnen!





DOEN

Lichtglaasje I

Materiaal
een klein glazen potje, gekleurd papier, een prikmatje en een priknaald, schaar, plaklint, theelichtje.


Verloop
Knip uit het papier een strook die rond het potje past.
Teken daarop sterren die verschillend van grootte zijn. De eenvoudigste sterren zijn die die gelijken op een *.
Prik op de tekening. (Niet te dicht bijeen!)
Breng de strook aan op het potje en kleef vast.
Plaats daarna een theelichtje in het potje.



Lichtglaasje II

Materiaal
een klein glazen potje, nagellak in verschillende kleuren (bij voorkeur met glitters), oude kranten.


Verloop
Bescherm de tafel waarop je werkt met oude kranten.
Neem een glazen potje. Zet hier en daar een dotje nagellak op het glaasje.
Belangrijk: laat de nagellak tussenin goed drogen, zodat die niet door elkaar loopt.



Lichtjes op tafel

Teken twee gelijkzijdige driehoeken op een blad papier. Kopieer dat blad voor elk kind op een geelkleurig stevig papier.

De kinderen tekenen de twee driehoeken uit en kleven die zo op elkaar dat ze een zeshoekige ster bekomen.
Op de kruising van de twee driehoeken kleven ze een theelichtje.
Dat nemen ze mee naar huis om het zetten bij de kerststal, op de tafel bij het kerstfeest ...



Theellichthouder

Materiaal
10 lege aluminium theelichthouders, een oude cd of DVD, lijm, deegrol


Werkwijze
Neem de tien aluminium theelichthouders en plooi ze op twee plaatsen tegenover elkaar naar binnen, zodat er twee punten ontstaan.
Rol ze plat met de deegrol en laat ze lichtjes gebogen.
Leg de cd met de onbedrukte zijde naar boven en lijm daarop de vijf platte aluminium theelichthouders met de punten mooi aaneengesloten in het midden bijeen.
Kleef dan de volgende vijf platte aluminium theelichthouders geschrankt op de eerste laag.
Laat het geheel drogen.
Plaats dan in het midden een theelichtje of een kaarsje.



Lichtdans

’’Deze activiteit is geïnspireerd door de dans van de derwisjen. Typisch voor deze dans is de houding van de rechterhand die naar boven gericht is en ontvangt, en de linkerhand die naar onder gericht is en doorgeeft. De open rechterhand, boven het hoofd, ontvangt het goddelijke licht dat men op zijn manier verwerkt en met de linkerhand doorgeeft.’’


De kinderen staan met hun gezicht naar het midden van de kring, waar een brandende kaars staat.
Zeg: We staan in een kring rond een brandende kaars. De kring die we maken doet denken aan de zon, het grootste licht dat we kennen. En 'groot licht' doet denken aan Jezus, die christenen het licht in de wereld noemen.
Zo dadelijk leer ik jullie een dans aan, waarbij we eerst naar het midden stappen en dan terug naar buiten. Met die beweging willen we de stralen van de zon uitbeelden.

. Begin met de linkervoet. Zet één stap voorwaarts naar het midden van de kring.
Zet daarna de rechtervoet naast de linkervoet en zet die onmiddellijk in een vloeiende beweging naar rechts. De linkervoet wordt ernaast bijgetrokken.
. Breng nu de rechtervoet naar achter en trek de linkervoet ernaast bij.
. Beweeg daarna met je lichaam naar voor en naar achter.

Herhaal deze hele beweging zo vloeiend mogelijk. (= stap links voor + bijsluiten, stap naar rechts + bijsluiten, stap links naar achter + bijsluiten, stap naar rechts + bijsluiten, naar voren buigen en dan naar achter)
Doe deze bewegingen stap voor stap voor. Eerst de eerste beweging, dan de volgende. Eerst traag en zonder muziek, daarna op ritme en later op muziek.
Ga tussen de kinderen staan zodat je samen met hen in de zelfde richting danst. Verplaats je regelmatig in de kring zodat je voor iedereen goed zichtbaar bent.

Wanneer de kinderen de pas een beetje in de voeten hebben, vraag je aandacht voor de stand van hun handen:
Houd de rechterhand open met de palm naar boven. Die ontvangt en draagt de linkerhand van het kind dat voorafgaat.
Leg de linkerhand in de rechterhand van het kind dat volgt. De ontvangende hand ontvangt het licht van de zon en geeft dat door via de gevende hand.
Zoals wij liefde en warmte ontvangen, zo willen wij liefde en warmte doorgeven.

Tracht het einde van de dans te laten samenvallen met het einde van de muziek.
De kinderen houden elkaars handen na de dans nog een tijd vast en bewaren de stilte een tiental seconden of langer om zo de beleving beter in zich te kunnen opnemen.


Na de dans gaan de kinderen in een kring op de grond zitten. Bespreek:
- Wie vertelt me over de dans van daarnet?
- Hoe voelde dit aan?
- Waarom stapten we in een kring?
- Waarom stapten we naar het midden toe en gingen dan terug naar buiten?
- Waarom vergelijken christenen Jezus met licht?
- Waarom hielden we onze handen op die bepaalde manier vast?





BIDDEN

Feest

(Naar Stef DESODT, Even stil, bidden met kinderen, uitgeverij Averbode 1999)

Het is feest.
Groot feest.
De kerstboom staat er.
Er hangen lichtjes in de boom.
Het is mooi.

Kerstmis en licht,
dat gaat goed samen.
Vooral omdat Jij, Jezus,
het grote Licht bent.
Jij wijst ons de weg.
Jij vertelt ons
hoe we licht moeten zijn
voor de anderen.



Licht

(C.L.)

God onze Vader,
binnenkort is het Kerstmis.
Dan vieren we dat Jezus geboren is.
Daarom branden we veel licht.
Zelf willen we ook een lichtje zijn
omdat we willen gelijken op Jezus.



Licht in de wereld

(C.L.)

God onze Vader,
soms kan de wereld erg donker zijn:
mensen pesten elkaar, maken ruzie,
voeren oorlog, geven de ander geen kansen.

Jezus noemde zich het licht in de wereld.
Hij droomde van een wereld
waarin mensen van elkaar houden,
waar ze lief en bezorgd zijn voor elkaar.

We willen verbonden zijn met dit licht
en zelf ook een licht zijn
voor al wie donkere dagen meemaakt.
Zo willen we ons voorbereiden op Kerstmis.



Leven brengen

(C.L.)

God, onze Vader,

een kaars die niet brandt, is dood:
daar is alle leven uit.

Maar als mijn hand vuur brengt bij de wiek
komt die kaars tot leven
en straalt ze alle licht die ze in zich draagt.

Zo willen ook onze handen licht brengen
overal waar het moeilijk leven is.



Hoop, licht en warmte

(Jan Wouters in Samuel 2, november-december 2021-2022, p. 16)

Jezus,
zelfs bij tegenslag of pijn
in de donkerste tijd van het jaar,
breng Jij hoop,
licht en warmte voor iedereen,

niet zomaar als een ster in de nacht
of een vuurtje in de haard,
maar als een warme gloed,
heel diep in ons hart.

Doe ons dromen van vrede
en uitkijken naar Jou,
want Jij bent het licht in het donker
voor iedereen die het wil zien.



Als een licht zijn

(C.L.)

God, onze Vader
Jezus is voor ons een licht.
Wat Hij zegt toont ons
welke weg we in ons leven kunnen gaan.
Wat donker was, krijgt kleur,
wat ongelukkig maakt, wordt vervangen door geluk.

Daarom willen christenen ook als 'licht' zijn:
geluk brengen waar men ongelukkig is,
steun brengen waar men geen moed meer heeft,
gezelschap bieden waar men alleen is.





Jongeren

VERDIEPEN

Geef licht (Stef Bos)

Stef Bos schreef dit lied over licht in het donker voor de kerstcampagne van 'Kerk in Actie' in 2018. Je kunt dit lied hier beluisteren.



Bespreek
- Welke betekenis geef jij aan de woorden: donker - licht - ster

- Wat wil Stef Bos zeggen met de volgende zinnen in zijn lied:
'Geef licht voor een uitweg uit het donker'
Heeft hij het over de donkere dagen die de winter met zich meebrengt? Of ….

'Maar in de verte schijnt een ster die de richting kan bepalen'
Heeft hij het over een ster als een GPS aan de hemel? Of …

'Geef licht, geef alles wat je hebt'
Heeft hij het over elektriciteit? Of …

- Vergelijk de betekenis die je gaf aan de woorden 'donker, licht, ster' met de betekenis die Stef Bos in dit lied aan deze woorden gaf. Wat stel je vast?

- Als Stef Bos oproept om meer licht te geven, wat kan dat dan voor jou concreet betekenen?





BIDDEN / MEDITEREN

Lead, Kindly Light (J.H. Newman)


Na een langdurige ziekte in Sicilië keerde Newman met een schip terug naar Oxford. Tijdens een wandeling 's nachts werd hij getroffen door het zachte licht van een kleine scheepslantaarn. Als een lichtpunt in de crisis die hij doormaakte.


Lead, Kindly Light, amidst th'encircling gloom,
Lead Thou me on!
The night is dark, and I am far from home,
Lead Thou me on!
Keep Thou my feet; I do not ask to see
The distant scene; one step enough for me.

I was not ever thus, nor prayed that Thou
Shouldst lead me on;
I loved to choose and see my path; but now
Lead Thou me on!
I loved the garish day, and, spite of fears,
Pride ruled my will. Remember not past years!

So long Thy power hath blest me, sure it still
Will lead me on.
O'er moor and fen, o'er crag and torrent, till
The night is gone,
And with the morn those angel faces smile,
Which I have loved long since, and lost awhile!




Leid, vriendelijk licht, door ’t duister om mij heen
Leid gij mij voort.
De nacht is donker en ‘k ben ver van huis
Leid gij mij voort.
Richt gij mijn schreden. Neen, ik vraag u niet
De horizon te zien: één stap is mij genoeg.

Zo was ik niet altijd, noch vroeg ik u:
Leid gij mij voort.
Graag koos ik zelf mijn weg, maar nu:
Leid gij mij voort.
Ik hield van schittering; ondanks mijn vrees
Dreef mij de trots. Denk niet meer aan die tijd.

Gij zijt zo lang mijn heil geweest. Wijs dan ook nu
Mij nog de weg,
Door bos of drasland en ravijn, tot weer
De morgen gloort
En mij ’t gezicht der engelen tegenlacht
Waarvan ‘k zo hield en toch een tijd verstoken was.
(vertaling: H. Servotte)





ZINGEN

Taizé: Christe lux mundi


Christe, lux mundi,
qui sequitur te
habebit lumen vitae,
lumen vitae.

Vertaald:
Christus, licht van de wereld,
wie Je volgt,
zal het licht van het leven hebben,
het licht van het leven.

Klik hier om dit lied te beluisteren en … mee te zingen.





Overweging

Franciscus van Assisi

Licht

Alle duisternis van de wereld
is machteloos
tegenover het licht
van een enkele kaars.