Loading...
 

Lucas 7, 18b-23

Lucas 7, 18b-23: Is Jezus de Messias? 

De tekst

’Bijbel in gewone taal’

(Deze Bijbeltekst komt uit de Bijbel in Gewone Taal, © Nederlands Bijbelgenootschap 2014, p. 1630)

Johannes riep twee van zijn leerlingen bij zich en stuurde hen naar de Heer toe met de vraag: ‘Bent u de messias die zou komen? Of moeten we wachten op iemand anders?’
De twee mannen kwamen bij Jezus en zeiden: ‘Johannes de Doper stuurt ons. Hij wil weten of u de messias bent. Is dat zo, of moeten we wachten op iemand anders?’ Jezus maakte op dat moment veel zieke mensen beter. Ook jaagde hij kwade geesten weg, en hij zorgde ervoor dat blinde mensen konden zien.
Jezus zei tegen de mannen: ‘Ga terug naar Johannes. En vertel hem alles wat je hier ziet en hoort: Blinde mensen kunnen zien. Mensen die niet konden lopen, lopen rond. Mensen met een huidziekte zijn beter. Dove mensen kunnen horen. Dode mensen leven weer. En arme mensen horen het goede nieuws. Het echte geluk is voor iedereen die vertrouwen in mij heeft.’



Dichter bij de tijd

(Bewerking: C. Leterme)

Johannes stuurde twee van zijn leerlingen naar Jezus
met de vraag: 'Ben Jij het die zal komen,
of moeten we een ander verwachten?'
Bij Jezus gekomen, zeiden de mannen tegen Jezus:
'Johannes de Doper heeft ons naar U gestuurd om Je te vragen:
Ben Jij het die zal komen, of moeten we een ander verwachten?'
Op dat ogenblik genas Jezus veel mensen van ziekten, kwalen en boze geesten
en schonk een groot aantal blinden het gezicht terug.
Hij gaf hun dit antwoord:
'Zeg aan Johannes wat jullie horen en zien:
blinden zien en mensen met een handicap lopen,
melaatsen worden rein en doven horen,
doden staan op en aan armen wordt de Blijde Boodschap verkondigd.
Gelukkig hij die zich niet aan Mij ergert.'



Stilstaan bij ...

Johannes
(= ‘God is genadig’)
Zoon van de priester Zacharias en zijn vrouw Elisabet.
Hij droeg een kameelharen kleed zoals de profeet Elia. Een ‘beeldende’ manier om hem als Elia te typeren. Hij was een prediker die leerlingen om zich heen verzamelde en mensen doopte die zijn volgeling werden.
Hij werd gevangen genomen en gedood, omdat hij kritiek had op de levenswijze van koning Herodes Antipas, een zoon van koning Herodes de Grote die leefde tijdens de geboorte van Jezus.

Leerlingen
Johannes de Doper had leerlingen om zich heen zoals de meeste rabbi’s uit die tijd. Men vermoedt dat een aantal van zijn leerlingen, leerling van Jezus geworden zijn.
De manier waarover de Bijbel daarover schrijft, doet vermoeden dat er spanningen geweest zijn tussen de leerlingen van Jezus en die van Johannes.

Bent U het of moeten we een ander verwachten?
Deze vraag doet een twijfel vermoeden bij Johannes, want Jezus' optreden kwam niet overeen met zijn verwachtingen. Hij had verwacht dat de Messias krachtiger zou optreden.

Horen en zien
‘Horen’ en 'zien' heeft te maken met oren en ogen, maar nog meer met bewust worden en inzien, met verstaan en begrijpen. Het gaat dus niet alleen om zieken en doden in letterlijke zin, maar ook om zieke en dode situaties waarin mensen vastgeraakt zijn.

Aanstoot nemen
De manier waarop Jezus Messias is, kan ergernis veroorzaken.





Bij de tekst

'Wie is die Jezus?'

Wanneer Johannes de komst van de Messias aankondigt, zegt hij dat de Messias zal oordelen in vuur, dat hij de bijl in de rotte boomstam zal slaan en het waardeloze onkruid zonder pardon zal verbranden (Matteüs 3, 10)

Intussen werd Johannes gevangen genomen omdat hij kritiek had op de levenswijze van koning Herodes Antipas, die samenleefde met Herodias, de vrouw van zijn broer. In de gevangenis begint Johannes te twijfelen over Jezus. Het beeld dat hij heeft over de Messias klopt niet met wat hij bij Jezus hoort en ziet.
Nl. In plaats van ...
… geweld - kondigt Jezus barmhartigheid aan
… zondaars te veroordelen - zit Hij met hen aan tafel
… mensen te vernietigen - brengt Hij hen tot nieuw leven
… een strenge rechter - is Hij een herder die op zoek gaat naar wat verloren is.

Daarom stuurt Johannes zijn leerlingen naar Jezus met de vraag: ‘Zijt gij de komende, of hebben we een ander te verwachten?
Jezus antwoordt met woorden die gebaseerd zijn op de profetieën van Jesaja.
Zo krijgt Johannes via zijn leerlingen, het hele evangelie in een notendop.



Wortels in het Oude Testament

Dan worden de ogen van de blinden geopend en de oren van de doven geopend.
Dan danst de kreupele als een hert en juicht de tong van de stomme.
En water welt op in de woestijn, rivieren in het dorre land.
(Jesaja 35, 5-6)


De Geest van de Heer God rust op mij, want de Heer heeft mij gezalfd.
Hij heeft mij gezonden om de armen het blijde nieuws te brengen,
om gebroken harten te verbinden, om de gevangenen vrijlating te melden,
en de geketenden de terugkeer naar het licht.
(Jesaja 61, 1)





Bijbel en kunst

G. DI PAOLO

Johannes de Doper in de gevangenis (1455)

GiovannidipaoloJohannes De Doper In De Gevangenis

Tempera op hout


Giovanni Di Paolo (1399 – 1482) was een belangrijk kunstschilder in Siena (Italië) gedurende het tweede en derde kwart van de 15e eeuw.





J. F. NAVARRETE

Johannes de Doper in de gevangenis, 1565-1570

Juan Fernández De Navarrete St John The Baptist In The Prison WGA16467

Olie op doek, 80cm op 72cm
Hermitage museum, St Petersburg, Rusland


De Spaanse schilder Juan Fernández Navarette (1526 – 1579) werd doofstom toen hij drie jaar oud was. Hij was een leerling van de Italiaanse schilder Titiaan. Terug in Spanje werd hij de schilder van koning Filips II. Hij wekte bijna uitsluitend voor het Escoriaal.





N. SARIC

Johannes de Doper (2011)

5 Nikola Sarić JohannesdeDoper

(Copyright © 2019 Orthodox Arts Journal)


Deze aquarel is van Nikola Sarić (1985 - ), een Servisch schilder die sinds 2011 in Hannover (Duitsland) woont en werkt. Hij verwerkt op een hedendaagse manier elementen uit traditionele iconen.
Dit werk toont Johannes de Doper, gekleed in kameelhaar. Het water rondom hem suggereert de Jordaan waarin hij staat. Er zwemmen ook vissen in. Geheel in de lijn van het evangelie wordt Johannes groter afgebeeld dan de zes mensen die bij hem staan en door hem willen gedoopt worden.
Bovenaan in een halve cirkel is een hand te zien. Zowel de hand als de halve cirkel beelden op traditionele iconen God zelf uit. In dit geval illustreren ze dat God Johannes heeft geroepen als profeet.





Suggesties

Grote kinderen

SPREKEN MET BEELDEN

Woorden met twee betekenissen

Kinderen kunnen vanaf ongeveer tien jaar al iets meer verstaan van de dubbele betekenis die sommige woorden hebben.
Bijvoorbeeld:
- 'Wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil.'
- 'Geen harder doven dan die die niet horen wil.'
Zien en horen zijn in bovenstaande uitdrukkingen niet alleen een vorm van waarnemen, ze zeggen ook iets over: inzien, kunnen/willen luisteren.
Al wat Jezus zegt aan de leerlingen van Johannes kan men in die dubbele betekenis lezen: men kan iets niet meer zien zitten, en iemand biedt je een uitweg. Men kan verlamd zijn door een situatie, en door iemand terug 'op de been' geholpen worden.
Leg de volgende situaties aan de kinderen voor. Laat ze nadien zeggen op welke manier iemand 'blind' kan zijn.

's Morgens rijdt Robin met de fiets naar school. Hij komt dan langs een mooie dreef met prachtige oude bomen. Er loopt nog een beek vol helder water. En de weiden ruiken lekker fris.
Als Robin de speelplaats oprijdt, zucht hij: 'Wat een saaie fietstocht, er viel helemaal niets te beleven.'

De vorige avond bleef de meester nog een hele poos in de klas. Hij zorgde voor nieuwe foto's op het prikbord, hing de fijnste groepswerken op, maakte een mooie bordtekening, plaatste verse bloemen op de vensterbank en ging met de spons over het bord. Opgeruimd staat netjes!
Het eerste wat Niels de volgende schooldag zei, was: 'Weer een ganse dag in datzelfde lokaal zitten, pffff...'

Brent naait een jurkje voor de pop van Emma. Want ze verjaart morgen en hij wil zijn kleine zus verrassen! Hij moet zich wel haasten, want seffens komt Thomas hem halen om te spelen.
Als Thomas Brent bezig ziet, zegt hij plots: 'Je hoeft niet meer mee te komen. Ik wist niet dat jij zo'n flauwe bent. Voor poppen zorgen... welke jongen doet dat nu?' En Thomas loopt weg.

Arne zit in het vijfde leerjaar. Hij kan lezen, schrijven, rekenen, knap teken, voordragen, en prachtig zingen. Hij gaat dikwijls voetballen en 's zondags gaat hij naar de jeugdbeweging.
En toch zit Arne dikwijls te zeuren over wat hij allemaal nog niet kan en niet mag.

Amber heeft een heleboel speelgoed. En leuke broers. En leuke zussen. En twee lieve ouders. Ze woont in een mooi huis, heeft een eigen kamer en nog heel wat meer...
Senne heeft nog meer dingen: een step, en een heleboel prentenboeken, en wel meer dan 300 stickers! O wat is Amber jaloers op Senne, omdat zij al die dingen niet heeft.


Het is belangrijk dat kinderen regelmatig dit soort activiteiten doen, om zo vertrouwd te raken met de heel eigen manier van spreken in de bijbel.





INLEVEN

Bevrijd worden

Zorg voor een voldoende aantal kaartjes waarop staat:
BLIND, DOOF, VERLAMD, ...
Elk kind krijgt zo'n kaartje en maakt met hulpmiddelen duidelijk welke handicap hij heeft.

blinde doek voor de ogen
gevangene handen gebonden op de rug
verlamde ligt of zit op de grond
stomme heeft een doek voor de mond


Wanneer elk kind zijn rol kent, vraag je ze om naar een andere hoek van de ruimte te gaan, in het volle besef van hun handicap.
Bijvoorbeeld:
De blinde, de verlamde, zal iemand roepen om hem te helpen.
De dove zal niets horen.
De gevangenis blijft opgesloten
En wat doet de stomme?
Kijk goed hoe de kinderen het aanpakken om naar de ander hoek te gaan.

Lees daarna het evangelie van deze zondag.
'Bevrijd' daarna elk kind van zijn handicap.

Laat de kinderen daarna nadenken of ze zich in hun leven een situatie herinneren waarbij ze in moeilijkheden waren, in de onmogelijkheid waren om te handelen, en hoe ze daaruit bevrijd raakten.
Nadien kunnen ze hun ervaringen hierover verwoorden.
Kunnen ze uit die ervaringen ook iets besluiten?