Loading...
 

WOORDSPELEN

Cd686214a790df00896beb5545d0bb57

(Morguefile free stock photo license)


…page…

Ballonnenwoord

Teken op bord net zoveel balonnen als er letters zijn in het woord dat de kinderen moeten vinden.
In elke ballon schrijf je tweemaal een letter van het woord dat moet gevonden worden. Schrijf daarna bij die letters allemaal andere letters die maar één keer voorkomen.
De kinderen zoeken in elke ballon de letter die er twee keer in voorkomt. Met die letters vormen ze het woord dat ze moeten vinden.


Dit kun je gebruiken bij het begin van de les / catechese om het onderwerp aan te kondigen.





Kruiswoordraadsel

Twee mogelijkheden
. De kinderen vullen een kruiswoordraadsel in: bij een synoniem of een omschrijving zoeken ze naar het juiste woord dat in het rooster wordt geschreven.

. De kinderen krijgen een ingevuld kruiswoordraadsel. Bij elk van de woorden zoeken de kinderen naar een geschikt synoniem of een passende omschrijving.


Dit kun je gebruiken als evaluatie van een les of na een lesonderdeel.





Woordslangkaartjes

Verloop
De kinderen krijgen kaartjes die in twee delen verdeeld zijn. In het eerste deel staat een deel van een woord. In de tweede deel staat alleen een letter. Door twee kaarten bij elkaar te leggen, kunnen ze met het tweede deel van kaart 1 en het tweede deel van kaart 2 een woord vormen. Als alle kaarten hebt opgebruikt, hebben ze één lange woordslang gemaakt.

Kop // s

tal // m

aria // s

ter // h

erder // k

ribbe // staart


eindresultaat: stalmariasterherderkribbe





Woordroosterspel

Verloop
De kinderen zoeken de woorden die naast het woordrooster gegeven worden in het woordrooster.
Of
De kinderen zoeken woorden in het woordrooster die met een bepaald onderwerp te maken hebben (de inhoud van een vorige les).

Informeer de kinderen over hoe ze de woorden kunnen vinden (horizontaal, verticaal, diagonaal). Woorden die van achter naar voren in het rooster staan, worden wegens de grotere moeilijkheidsgraad niet gebruikt bij kinderen jonger dan tien jaar.

De kinderen zoeken om beurt een woord en doorstrepen het met een fluostift.

Als alle woorden gevonden zijn, vormen de overblijvende letters een woord of een zin.
Als de kinderen alleen woorden te doorstrepen hebben, heb je alleen een spel. Het vinden van de zin of een woord, biedt de mogelijkheid tot een verder gesprek.


Voorbeeld
Klik hier voor een voorbeeld een rooster dat bruikbaar is in de Goede Week.
Merk op dat de vakjes met een X eigenlijk blanco vakjes zijn. Als je het aantal vakjes met een X optelt en dan een woord of zin zoekt met evenveel letters dat met de Goede Week te maken heeft, plaats dan de letters van dat woord of die zin in de vakjes waar nu een X staat.


Zelf maken?
Rooster eerst de woorden in die je wilt gebruiken. Vul daarna de overblijvende vakjes in met een zin of een woord dat aansluit bij het onderwerp waar je mee bezig bent.





Schuifraadsel

Zelf maken?
Plaats het woord dat moet gevonden worden verticaal.
Elke letter van dat woord wordt nu de letter van een ander woord dat de kinderen moeten vinden. Bij voorkeur hebben die nieuwe woorden wat te maken met het verticale woord dat moet gevonden worden.
Formuleer een omschrijving bij elk van die nieuwe woorden.


Wanneer gebruiken?
Als start van een kringgesprek over het onderwerp dat in het woord of de zin aan bod kwam.