Marcus 16, 42-47: Jezus wordt begraven
Matteüs 27, 57-66 // Marcus 16, 42-47 // Lucas 23, 50-56
De tekst
Dichter bij de tijd
(Naar C. LETERME, Map Bijbel in 1000 seconden, fiche die hoort bij Marcus 14, 1 - 15, 47)
Op een afstand stonden enkele vrouwen.
Ze volgden Hem al van in Galilea en zorgden voor Hem.
Toen het avond was ging Jozef van Arimatea naar Pilatus en vroeg:
‘Kan ik het lichaam van Jezus krijgen?’
Pilatus keek verbaasd op.
Hij vroeg aan een honderdman: ‘Is die Jezus nu al dood?’
Toen hij hoorde dat Jezus gestorven was, gaf hij het lijk aan Jozef.
Die kocht een linnen doek, nam Hem van het kruis af,
en wikkelde Hem in het linnen.
Hij legde Hem in een graf dat in een rots was uitgehouwen
en rolde een steen voor de ingang.
Twee Maria’s keken toe waar Hij werd neergelegd.
Stilstaan bij …
Jozef van Arimatea
Jozef van Arimatea was lid van de Hoge Raad. Hij liet Jezus’ lichaam begraven in het graf dat hij voor zichzelf had laten maken. Blijkbaar waren niet alle leden van de Hoge Raad tegen Jezus.
Lijkwade / linnen doek
Misschien was dit een windsel dat tot honderden meters lang kon zijn en waarin de dode werd gewikkeld (te vergelijken met de mummies in Egypte).
Graf
Veel graven waren uitgehouwen in de rotsen of in een rotsachtige bodem. Dat kon in de eigen tuin zijn, in de omgeving van het huis of buiten de stad of het dorp.
In Jeruzalem werd op de vermoedelijke plaats van het graf van Jezus een kerk gebouwd. Lees meer
Grote steen
Voor de opening van een graf liep een geul waarin een zware ronde steen (groter dan een molensteen) werd gerold, die de opening nauwkeurig kon afsluiten. Omdat er een lichte helling was in die gleuf, was een kleine steen nodig om de grote op zijn plaats te houden.
Bijbel en kunst
W. HERFKENS
Jésus à l’Hôpital
(Bron: http://www.lazarusmagazine.nl)
Kunstenaar Wout Herfkens, geboren te Rotterdam in 1962, koopt sinds 2014 kruisbeelden. Daar haalt hij de afbeeldingen van Jezus ervan af, legt ze in een op maat gemaakt bed en dekt ze toe. Zo maakte hij al veertig bedden.
Klik hier als je die verzameling wenst te zien.
Herfkens zei bij een tentoonstelling over dit kunstproject:
“Het kruisbeeld is in veel gevallen vervangen door een Boeddhabeeld. De verontrustende gruweldood van Jezus heeft plaatsgemaakt voor de rustgevende verstilling van Boeddha. Want wie wil er nu een martelscène in zijn interieur? Eeuwenlang heeft Jezus voor ons heil aan het kruis gehangen. Nu wordt hij, onbegrepen, afgedankt en verbannen uit onze leefomgeving. Stank voor dank. Dit is tragisch. Kunnen we hem niet op zijn minst van zijn kruis afhalen en hem zijn welverdiende rust geven? Misschien begrijpen we zijn ideeën niet, maar enige dank en verzorging voor de verleende diensten is op zijn plaats.”
Bespreek
- Roept een kruisbeeld ook marteling bij je op? Hoe komt dat?
- De kunstenaar heeft het over de verleende diensten van Jezus. Wat stel je je daarbij voor?